Topplista: Tokyo Game Show 2010

Nu i veckan drar Tokyo Game Show (TGS) igång vilket är Japans motsvarighet till amerikanska E3. Mässan kommer att vara öppen mellan torsdagen den 16:e och söndagen den 19:e. För oss fantaster av japanska rollspel är TGS den största mässan under året då mycket kommer att utannonseras och visas upp.

Inför mässan har jag därför gjort en topplista med 5 stycken spel jag vill se mer av eller få utannonserade. Det finns mycket jag önskar av mässan men jag har försökt hålla mig så realistisk som möjligt och lista spel som är lämpade för TGS 2010. 

 

5. Ni no Kuni (PS3 och NDS)

Ni no Kuni är rollspelet som animeskaparna studio Ghibli och spelutvecklarna Level 5 ligger bakom. Att se vad dessa två kan skapa kommer att bli mycket intressant. Det jag vill se under TGS är information kring ”gameplayet” och gärna ett releasedatum för PS3 versionen. Nintendo DS versionen av Ni no Kuni kommer att släppas i Japan den 9 December 2010.

 

4. Final Fantasy Versus XIII (PS3)

Nu när Final Fantasy XIII och snart XIV är avklarade är det äntligen dags för Final Fantasy Versus XIII. Snygga CG scener från spelet finns det gott om men nu hoppas jag att Square-Enix visar upp mer ”in-game” filmer och ger oss ett releasedatum som gärna gäller världen över.

 

3. Level 5’s hemliga utannonsering

Level 5 har tidigare sagt att de har en överraskning de ska utannonsera. Vågar man hoppas på ett tredje Dark Cloud eller en uppföljare till Rogue Galaxy? Vad det än är kommer det bli spännande att se.

 

2. Suikoden 6

Det är nu över fyra år sedan Konami släppte ett Suikoden spel i huvudserien. Jag tror och hoppas att TGS 2010 är mässan då Suikoden 6 blir offentligt till PS3.

 

1. Persona 5

Atlus bekräftade redan i våras att de då påbörjade ett nytt Persona men mer än så vet vi inte i dagsläget. Jag är väldigt nyfiken på att få reda på vilken plattform de valt och skulle också vilja se en första trailer från spelet.

1 Responses to Topplista: Tokyo Game Show 2010

  1. […] JRPGeek En blogg om Japanska Rollspel « Intryck: Shadow Hearts Covenant (PS2) Sammanfattning av Tokyo Game Show 2010 20 september, 2010 Tokyo Game Show 2010 (TGS) har nu slutat för i år. Årets mässa innehöll en hel del spännande spel men även en del besvikelser. Tidigare skrev jag ett inlägg om mina förväntningar av mässan vilket kan läsas här.  […]

Lämna en kommentar